FOLLOW ANETTE      Facebook      YOU TUBE

Foredrag/workshops/kurser

Under fire overordnede temaer udbyder Anette Prehn følgende workshops/foredrag:

 

LEDELSE: 

Bevar optimismen i forandringen. Forandring er ikke længere en begivenhed, det er et vilkår. Anette-PrehnAlligevel er modstand mod forandring i organisationer drænende som aldrig før, og 70 procent af alle forandringsinitiativer mislykkes. Mange medarbejdere forbinder forandringer med statustrussel, forvirring og irritation. Hvad sker der egentlig let i hjernen, når vi står foran/midt i større forandringer? Og hvordan gør man forandringsparathed til en god vane? Anette Prehn forklarer knivskarpt, humoristisk og engagerende, hvad der sker i vaneændringens ”maskinrum”. Og hvilke skru man kan lave i sit mentale beredskab – så hjernen bliver en medspiller fremfor en modspiller. Foredraget/workshoppen holdes også under titlerne “Hjernesmart vaneændring” samt “Hjernen og forandringer”.


Brug hjernen som leder. De allerfærreste ledere kender og mestrer hjernens spilleregler. Det er en skam, for når hjernen bliver gjort til en modspiller, dræner det både dig selv og din organisation for energi, fokus og resultater. Spiller du omvendt ”med” på hjernens betingelser, vil du opleve en lethed i dit lederskab og en overraskende gennemslagskraft i din omgang med medarbejdere og andre mennesker. Hjernesmart ledelse er moderne ledelse skræddersyet til det 21. århundrede, hvor forskere i de seneste 10 år er blevet langt klogere på, hvordan den menneskelige hjerne fungerer, og hvad det indebærer for vores præstationer, velvære og samspil med andre. Foredraget/workshoppen udbydes også som “Hjernesmart Ledelse”, som i øvrigt et titlen på den bog, Anette Prehn udkom med på forlaget People’s Press i 2016. 

 

VANEÆNDRING: 

 

Hjernesmart vaneændring. Livet er én lang vanedannelse. Det, vi træner og tænker, styrker vi. Hjernen følger bestemte spilleregler, men meget få kender og mestrer dem. Det har den konsekvens, at vaneændring (men også ledelse, selvledelse og samspil) bliver mere ”op ad bakke”, end det behøver at være. I hjernens maskinrum finder vi nøglen til, hvordan vi styrker relevante vaner og svækker de mere uhensigtsmæssige. Der findes et væld af antagelser om, hvad der skal til for at gå fra vaneændringsønske til vaneændringssucces. Mange af dem er forkerte. Vi udforsker Vanens ABC, hvad der let kan få amygdala (hjernens alarmklokke) til at blive aktiveret og spænde ben for forandring og vaneændring og betydningen af værdier for vaneændring. Vi bliver også meget klogere på, hvorfor kognitiv fleksibilitet er så afgørende for at kunne ændre vaner.

Kognitiv fleksibilitet – den vigtigste evne i det 21. århundrede. At kunne være mental fleksibel, agil eller forandringsparat er en essentiel evne i evigt foranderlige omgivelser. Dog kan vi ikke forvente eller kræve, at medarbejdere eller ledere har denne evne. Men den kan trænes op gennem skabelsen af et reframende mindset. Oplægget giver jer en forståelse for, hvorfor reframing ifølge forskere “burde være i vandet, vi drikker”, hvordan man gør, og hvilke hjernelogikker, vi trækker på, når vi reframer og dermed oparbejder kognitiv fleksibilitet.


I den andens sko. Al vellykket kommunikation forudsætter, at vi kan sætte os i den andens sted. Hjerneforskningen viser, hvor svært det kan være – og hvorfor vi er tilbøjelige til at se og høre dét, vi plejer, selv når vi aktivt prøver at gå i den andens sko. Oplægget inviterer til hjernesmart samspil og tackling af indgroede vaner – og er relevant for dig, hvad enten du mest spiller mest sammen med borgere/brugere, medarbejdere eller kolleger.

 

LÆRING: 

 

Effektiv læring.

  • Hvad sker i hjernen, når vi lærer?
  • På hvilke måder kan hjernen spænde ben for læring?
  • Hvorfor gør vi det, som vi godt ved, at vi IKKE skal gøre?
  • Hvordan spiller vi hinanden bedre – og fremmer gode vaner? 

Anette Prehn formidler hjernens spilleregler på en jordnær måde med et glimt i øjet. Hun har skrevet fem bøger om emnet. Den seneste, Hjernesmart Ledelse, udkom i november 2016 på People’s Press. Anette driver virksomheden Centre for Brain-Based Leadership and Learning og har kunder som Novozymes, Roche, Bosch, Lego, Ericsson og Danske Bank.

 

Hvilken betydning bør hjerneforskning få for praksis i skolen? Sociolog Anette Prehn er garant for jordnær videnskabsformidling – hun gør hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Hjernen følger bestemte spilleregler, og hvis vi ikke kender og mestrer dem, bliver mange læringssituationer mere op ad bakke, end de behøver at være. Anette Prehn har oversat hjernens spilleregler til praktisk pædagogik, og hun præsenterer, hvilke “små skru” du kan lave for at gøre din undervisning mere engagerende for elevernes hjerner. Herunder fremhæver hun fx, hvilken betydning fysisk aktivitet, variation og nærvær har for elevernes læring, samt hvilket pædagogisk potentiale der ligger i, at eleverne kender til amygdala og til stierne i hjernen. Desuden udfordrer Anette Prehn os på, hvad der er brug for, når en elev er gået i baglås overfor en opgave. Hun opfordrer også til at tage den omsiggribende “optline-tilstand” alvorligt, hvor vi ser ud som om vi er offline, men indeni er fristet af at gå online. Den modarbejder nemlig, at læring forankres. Foredraget/workshoppen holdes også under titlen “Gør hjernen til medspiller i læring”, “Hjernesmart læring” eller “Hjernesmart pædagogik”. Anettes seneste bog, Hjernesmart pædagogik udkom i november 2015 og var allerede solgt i et firecifret antal eksemplarer på udgivelsesdagen. Desuden er Anette forfatter til en læreplan i de hjernesmarte metoder for 0. – 9. klasse.


Hjernesmart undervisning i en digital tidsalder. Hjernen følger bestemte spilleregler, og hvis vi ikke kender og mestrer dem, bliver mange læringssituationer mere op ad bakke, end de behøver at være. Anette Prehn har oversat hjernens spilleregler til praktisk pædagogik, og hun præsenterer, hvilke “små skru” du kan lave for at gøre din undervisning mere engagerende for elevernes / de studerendes hjerner. Herunder fremhæver Anette fx, hvilken betydning fysisk aktivitet, variation og nærvær har for eleverne læring, samt hvilket pædagogisk potentiale der ligger i, at eleverne / de studerende kender til amygdala. Du bliver også inspireret til, hvad du som underviser kan gøre for at fremme et hjernesmart læringsrum med relevant inddragelse af digital teknologi – uden at lade dig diktere af det digitale. Et læringsrum, hvor der er en god balance mellem offline og online. Ifølge hjerneforskning forankres læring nemlig ikke, når opmærksomheden flakker, og derfor er der brug for, at du som underviser sætter klare rammer for elevers brug af internettet i undervisningen. Anette underviser selv hjernesmart, og derfor får du afprøvet alle ideerne og metoderne på egen krop, hvilket klæder dig på til at undervise med hjernen in mente i din praksis.

 

BØRN & UNGE: 

 

Resiliens i børnehøjde: Der er hverken plads til curlingforældre eller “vattede” forældre, når Anette Prehn holder foredrag om, hvordan vi styrker børn i hverdagen. Resiliente bliver børn nemlig først, når vi udsætter dem for relevante udfordringer – af tiltagende sværhedsgrad – og støtter dem i at komme igennem dem. Anette præsenterer nogle af de værktøjer, hun har udviklet til børn og unge. De illustrerer hjernens spilleregler og viser, hvordan man kan regulere sine egne følelser i hverdagen og trampe værdifulde stier i hjernen. Hun viser videoer og giver eksempler, der skaber en “kæmpe øjenåbner” for alle, der er i samspil med børn i hverdagen. Værktøjerne kan du med det samme gå hjem og bruge konkret som forælder, lærer eller pædagog i dit samspil med børn. Foredraget trækker på Anettes to bestseller-bøger Hjernesmarte Børn samt Hjernesmart Pædagogik.


Hverdagsudfordringer med børn. Når børn bliver vrede, mangler mod eller går i baglås skyldes det i mange tilfælde, at de voksne omkring dem kommunikerer og handler hjerneklodset. Hjernen følger bestemte spilleregler, men hvis vi som voksne ikke kender dem, kan vi – stik mod vores intention – komme til at blive dråbe, der får bægret til at flyde over igen og igen hos et barn. Oplægget løfter sløret for, hvordan du bedst stimulerer, udfordrer og sætter rammer for dit barn i overensstemmelse med hjernens spilleregler, således at barnet bliver styrket i at mestre livet – og du selv bliver klogere. Afholdes også under titlen “Bliv dit barns hjerneven” eller “Hjernesmarte børn (forudsætter hjernesmarte voksne)”


Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Fra september 2017 og et halvt år frem er hun konstant bogaktuel: Hver måned udkommer en ny minibog på 24 sider, skrevet så man kan forstå og have glæde af den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af hjerneforsker Troels W. Kjær. 

 

BOOK ANETTE PREHN

  • Er I interesserede i en workshop (2+ timer)? Kontakt da venligst anette@anetteprehn.com
  • Overvejer I foredrag internationalt? Kontakt da venligst A-Speakers via ch@a-speakers.com
  • Ønsker I et øjenåbnende foredrag et sted i Danmark? Kontakt venligst Athenas via kl@athenas.dk

 

Close