Hvis din rengøringstjans normalt opleves som lidt af en pestilens – og væsentligt anderledes end manden på billedet lader til at opfatte sin – så fat mod. Ligeså vel som at din fortolkning af rengøring kan gøre opgaven endnu mere ulidelig, kan din reframing også gøre den lettere at udholde, måske endda motiverende. En veloplagt gruppe deltagere på mit seneste Framestorm-kursus i Fredensborg udforskede for nylig, hvordan man kan ændre sit syn på rengøring.

Hvis du er der, hvor du nærmest hader (eller har modstand på) rengøring, kommer du næppe til pludselig at elske det af at lave en Framestorm. Men du kan opleve at blive lidt venligere stemt omkring opgaven. Dette sker ved at du pauser din oprindelige fortolkning – “Rengøring = en pestilens” – i et øjeblik og i stedet begynder at lyse andre meningsfulde fortolkninger op i stedet for at sidde fast i én forstenet, drænende og selvbekræftende ”sandhed”.

Jeg vil lige minde om, at det at lave en Framestorm er noget ganske andet – og engagerende for hjernen – end at læse andres reframinger. Men alligevel kan sidstnævnte være til inspiration. Vælg gerne et par favoritter fra Framestormen nedenfor og hav dem i baghånden til næste gang du har det sådan, at ”rengøring = en pestilens”.

I en Framestorm kommer vi normalvis omkring 3-4 af Framestormens fem fingre – og altid den humoristiske finger. Nedenfor har vi dog besøgt alle fem fingre for læringens skyld. Rækkefølgen af de forskellige fingre og perspektiver kan variere fra gang til gang. Vi fandt frem til 85 stk. i alt. Nedenfor finder du 53 af dem.

TRIN 1:
FRAME: ”Rengøring = en pestilens”
FØLELSE (når jeg levendegør framen): Irritation, kedsomhed, vrede
FREMTID (hvis jeg bliver ved med at give næring til framen): Et beskidt hjem/sted, dårlig samvittighed, rod, spild af tid, overspringshandlinger, drænet energi, selvkritik

TRIN 2: FRAMESTORM

Rengøring = en anledning til:
1. At høre god musik eller en lydbog
2. At fjerne skidt
3. At komme rundt i alle krogene (og hele vejen rundt i boligen)
4. At genopdage sit gamle tøj
5. At nyde den gode duft
6. At ku’ finde sine ting igen
7. At have styr på noget
8. At give det gamle videre (eller at smide det ud)
9. God samvittighed
10. At gøre konen/manden glad
11. At blive glad bagefter
12. At lave noget målbart fra A til Z (med børnene)
13. At lave noget meningsfuldt med børnene
14. At lave noget praktisk med børnene
15. At skabe rum for opdragelse
16. At få lyst til at invitere gæster
17. At få fred i hovedet/stresse af
18. At få motion
19. At synge højt
20. At få overblik og føle velvære
21. At føle ansvarlighed
22. At lufte/løfte energien i krogene
23. At frisætte mere energi
24. At få tid til eftertanke
25. At underholde hundene, som tror, at vi leger

Benefit Finding (her: hvad ville du blive snydt/skuffet for, hvis du ikke gjorde rent?)
26. At lægge ting til hævning (aktivere det hurtige/visuelle system i hjernen og måske endda få indsigter)
27. At skabe en systematisk procedure, der virker
28. At føle mig som et handlekraftigt ordensmenneske
29. Glæden ved reden
30. Et aspekt af eksistensen
31. At overraske børn/partner med skøre ting (f.eks. at sætte bamsen på hovedet inde på børneværelset)
32. At skabe praktisk læring mellem generationerne
33. At være en rollemodel for mine børn
34. Sundhed, et godt indeklima
35. Et Instagram-moment

I en andens sko
36. En overskuelig opgave
37. Opbygger selvdisciplin
38. Jeg styrer den her butik
39. Kan se produktet hurtigt (kontant afregning)
40. Er i min krop/tilbage i kroppen
41. Mit kloster-retreat
42. Hvis du vil ændre verden, så start med at rede din egen seng

Humoristiske vinkler
43. Jeg kan også bare flytte (i stedet for at gøre rent)
44. Hellere gøre ISS Skadesservice arbejdsløse
45. Undgå dates med Madam Skrald
46. Jeg elsker at moppe …
47. Undgå at blive et moppe-offer
48. Mit ugentlige Moppet-Show

Læring/mening
49. Godt det ikke var i spytbakkernes tid
50. Godt vi har rindende vand og en støvsuger
51. Godt at det bare er familiens eget snavs og skidt, når det nu skal være
52. Vi er heldige, at vi har et sted at gøre rent
53. “Housework keeps older adults more physically, emotionally fit, researcher finds” www.bit.ly/2zlv1cc

TRIN 3: FAVORITTER

Vælg dine to favoritter herefter og brug dem til at lyse nye “sandheder” eller stier op, når du (eller andre) har brug for det.

Hvis du vil lære at Framestorme – det vil sige systematisk og vedholdende at ændre synsvinkel på en sag, en situation, en opgave eller et menneske – er du velkommen på Framestorm-kurset, der holdes jævnligt. Du kan læse mere her.

Anette Prehn (1975) er sociolog, facilitator, foredragsholder og forfatter til fem bøger om hjernens spilleregler. Hun opdagede for ca. 10 år siden, at hjernen følger bestemte spilleregler, der har stor betydning for menneskers sociale samspil – men at stort set ingen kender dem. Og at selv de mennesker, der vist nok har hørt om dem, ikke nødvendigvis ved hvordan de skal bruges. Det er Anette Prehns ambition at lave fremragende, jordnær videnskabsformidling: i særdeleshed at gøre hjerneforskning og socialpsykologi tilgængelig og brugbar for alle. Det gør hun bl.a. i sin HJERNESMART-trilogi: en række bestseller-bøger om hjernens logikker. Fra september 2017 og et halvt år frem er hun konstant bogaktuel: Hver måned udkommer en ny minibog på 24 sider i HJERNEVENNER-SERIEN, skrevet så man kan forstå og have glæde af den fra 10 år og opefter. Den første hedder Stierne i hjernen og anbefales blandt andre varmt af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær. Den anden hedder Bliv ven med hjernens amygdala og anbefales bl.a. af professor i socialpsykologi, og forfatter til bl.a. Robuste Børn, Per Schultz Jørgenen. Den tredje hedder Gør hjernen til en medspiller og anbefales bl.a. af Ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017, Louise Klinge.